Monday, August 16, 2010

Si Kecil Yang Tidak Takut

"Assalamualaikum..mama..sihat?kat mana tu?" saya memulakan bicara dengan bonda tersayang di talian.

"Waalaikumsalam..sihat ja..kat rumah..tak buat apa.."mama menjawab.

"Cuma adik ni ha,asyik keluar balik je apa yang dia makan.Makan sikit,terus buang.Sekarang ni dah makin kurus dah,"mama menyambung.
"Dah berapa lama ma?tak pergi jumpa doc ke ma?"

"Mama dah jumpa pakar hari tu tapi doc macam tak tahu sebab apa.tak check sangat pun.Geram betul mama.Nama je pakar.."nada mama agak emosi di situ.

Adik terchenta,Nik Muhammad Nur Jihad,setelah berjumpa dengan beberapa dokter dan akhirnya pergi ke Hospital Serdang untuk menjalani pemeriksaan dan di diagnose menghidap ACHALASIA.

Anamnesis : dysphagia(xboleh telan makanan) for 2 months claims when eating,
food stuck at supraclavicular region
especially solid foods , but at times even fluids
loss weight 13 kg in 2 months

Test : X-rays (barium swallowed )
ENT exam
Blood test

Finally,diagnosed as having ACHALASIA.
Achalasia ini adalah suatu penyakit yang disebabkan berlakunya masalah aktiviti otot yang berada di esophagus.Terbahagi kepada upper dan lower.Masalah ini menyebabkan makanan tidak dapat melepasi esophagus dan terpaksa dikeluarkan semula.

Sudah lama tidak berjumpa dengan satu-satunya adik lelaki saya ini,mangsa buli saya,dan berita ini saya terima semasa saya di bumi Jatinangor.
Dan pulangnya saya pada tanggal 13 Ogos lalu,terkejut,tak percaya dengan perubahan dia.




Budak kecik yang selama yang saya panggil dengan gelaran `aboy` atau `budak gemuk` kini sangat sangat sangat kurus tetapi masih bersemangat dan nakal.







"Adik nak cepat operation.Nak cepat sembuh.Mama takut eh.."semangat untuk kembali `gemuk` berkobar-kobar dalam diri.

InsyaAllah,adik akan dimasukkan ke HUKL pada Ahad ini,dan dioperasi pada hari Isnin depan.Mohon doa dari teman-teman.

Berita seperti ini adalah kali kedua saya terima semasa di Bandung.Semasa 1st year,saya menerima berita tentang mama yang mengalami ketumbuhan di ovari.Dan saya tiada di sisi keluarga semasa operation dijalankan.Hanya tangisan dan doa mengiringi hari-hari saya.Tapi sekarang mama dah sihat! Alhamdulillah.

Cuti kali ini,saya ingin berada di samping keluarga.ya!

9 comments:

  1. saya doakan boboy cepat sembuh :)
    adik kamu adik sy juga~

    nak jumpa boboy!
    meh laa dtg jumpa ulfah..

    ReplyDelete
  2. duha : ameen...you,rsa cam mals je nk blik 29 nie.
    kuikui..i nak jmpe ulfaf ahad lepas u xkasi
    lalala~

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah, reti jugak nak menulis.. Saja je.Hehe..

    Semoga boboy cepat sembuh.. Sue adik, adik sue pon adek juga..

    Barakallah :-)

    ReplyDelete
  4. ahmad zulfahmi- boleh la sikit2x.mungkin berkat dari cikgu BM dulu..huhu..
    ameen.. tq..

    ReplyDelete
  5. salam sue...

    semoga adik sue cepat sembuh.. :)

    ReplyDelete
  6. salam..wah,sue pun dh ad blog skg..tahniah n syabas ye..teruskan menulis dan berkarya..moga2 ada manfaatnya buat diri sendiri dan orang lain..semoga adik cpt sembuh gak! insyaAllah

    ReplyDelete
  7. liyana-tq kak yana.ameen..

    pengembara bumi Illahi-insyaAllah..disamping mengingtkan org lain,mengingtkan diri sendiri juga.moga trus istiqomah.hehe..ameen..

    ReplyDelete
  8. salam su. think positive k :). hihi. at least boboy makin cute en. hahahahandsome.

    ReplyDelete
  9. iamme : waalaikumsalam..thank u dear..rmai ckap die lebh handsome.haha..

    ReplyDelete