Wednesday, April 27, 2011

..bermusafir kami..

Bismillah...

Jogjakarta..

1st Day (Jumaat , 22 April 2011 )

Sampai kat Station Tugu di Jogja kurang lebih 2.30am..Waa..Kami bertolak dari Bandung jam 5.00 pm..Ekspdsi kali ini disertai seramai 10 orang..ketua rombongan : Cik Najiha Jalil.hehe..

Sampai-sampai je ,kami disambut oleh sahabat-sahabat dari Jogja.. ( Feez,fiqa,effa dan fakrul..tenkiu korang..hee)

Then,after dah rehat sekejap,our 1st destination is Candi Borobudur.Ok.Candi tu..besar dan tinggi dan panas..snap-snap gambar..tapi one thing yang tak sangka adalah kami diwajibkan untuk pakai kain batik or kain sarong or apa-apa kain la untuk naik ke candi tersebut..permandangan dari atas candi,sangat cantik..subhanallah..

After lunch.next destination is Candi Prambanan..actually,dah sangat letih masa nie tapi alang-alang dah sampai jogja,biar penat abis kan..candi-candi ni semua adalah tinggalan sejarah dan kebanyakan di bina semula sebab sebelum ni pernah runtuh akibat gempa.




..dari kiri : raihanah,effa,safuan,fiqa,izzah,jiha,duha,sue,illy,yumie..


..nice view..


..berada di atas..

..dalam setiap binaan berbentuk loceng nie,ada patung..(edited)
..memories in borobudur..


Candi Prambanan
..Candi Apit..?..

2nd Day Sabtu 23 April 2011

Bertolak kurang lebih dalam pukul 7.00 am.Kami bergerak ke kawasan Gunung Merapi untuk melihat sendiri kesan kemusnahan akibat letusan.Berada di puncak,dingin dan mendamaikan.Pemandangan dari atas,melihat gaung yang sangat dalam,pokok-pokok yang mati,tanah yang landai luas berwarna abu-abu,rumah yang berbumbungkan langit..subhanallah.Jika Allah kata jadi,maka jadilah.

Next destination kami,ke pantai yang perjalanannya memakan masa kurang lebih 2 jam.Ada 3 pantai yang sempat kami jejak.(tapi saya tak ingat nama pantai-pantai nie).check out this pitcures..=)



gunung merapi dilitupi awanz.







..yang tinggal..



..meninggalkan jejak..

..view dari atas..





..ombak....seofood-lunch-ada orang alergik-kesian dia-

..dinner kat restoren Phuket..

..ALL 1 reunite..

Day 3 Ahad 24 April 2011

Early in the morning,we went to pasar pagi.lebih kurang cam PAUN (pasar Unpad ) la.then,beli barang sikit dan breakfast.Next,kami ke masjid kampus UGM..seni bina yang cantik,kebetulan waktu itu ada acara pernikahan sedang berlangsung..wohoo..next,we went to UGM(universitas Gadjah Mada).hmm.. bangunan yang modern,susunan yang tertatur,luas dan berbeza dengan UNPAS.

Next,me,jiha,fiqa n illy went to Kraton,tempat bersejarah yang menceritakan tentang latar kehidupan sultan ke 9.Kehidupan di raja sangat berbeza dengan rakyat biasa,protokol istana yang sangat teratur dan ketat,dan even pasir yang kami pijak di situ adalah gabungan pasir dari Belanda dan Gunung Merapi..
Next,we went for shopping..wuhuu..kat Malioboro..dekat sini,ada jual macam-macam jenis kain sarong dan batik..t-shirt,pants,key-chain and so on..penat woo kat sini..

next,we went for lunch dekat SS (super sambal? yeke?tlg betulkan anyone)..serius pedas dasyat ah..but very nice..

then..tibalah masa untuk kami pulang..kurang lebh jam 10 malam,kami bertolak dari station tugu menuju ke bandung..kembali semula kepada kehidupan seperti biasa..penat sangat sebab kelas berjalan seperti biasa esoknya..tapi cukup berpuas hati




masjid kampus UGM



di kampus

thanx to Allah..
memberi saya peluang untuk bertemu sahabat-sahabat lama yang sangat dirindui..Aja..shida..jason..rufus..dan yang lain-lain..(korang tak banyak beza pun..hee)
bersilaturahmi dengan sahabat-sahabat baru di sana..

terima kasih kepada semua..ketua rombongan,cik najiha..sahabat-sahabat yang bermusafir bersama,duha,illy,izzah,raihanah,akmal,arep,anak mak,yumi dan arep marsin..

terima kasih kepada sahabat jogja..feez,fiqa,effa,fakrul,safuan,raz yang bawak kami jalan-jalan..kenal tempat-tempat..terima kasih kepada Shida dan adik-adik rumah Falah yang menerima kunjungan kami dengan ramahnya..

maaf atas segala salah silap..terima kasih atas segalanya..semoga berjumpa lagi..insyaAllah..=)


bermusafir kami mencari redha Allah
bermusafir kami mencari cinta Allah
bermusafir kami bertasbih memuji kebesaran Allah
bermusafir kami menghubungkan silaturahmi
bermusafir kami dimohon keampunan dosa
bermusafir kami mencari ketanangan dari ciptaan Allh
moga segalanya bermanfaat.

p/s : kredit to cik anah for the pictures.

p/s 2 : next destination will be.....

p/s 3 : penat masih belum hilang..haih..

p/s 4 : bakal menerima kunjungan istimewa dari org malaysia..wohoo..=)



3 comments:

  1. waaa...cambest je g jalan2 jogja~!!

    ReplyDelete
  2. nabilah : best2x..=)..p la jogja cuti nanti..hee

    ReplyDelete
  3. anak mak?tersedak budak hensem tu bila dia dengar..haha

    ReplyDelete