Friday, September 16, 2011

..lebaran yang dinantikan..

turqoise biru menjadi pilihan tahun ini



Allahuakhbar..Allahuakhbar..Allahuakbar..Lailahaillah hu wallahu akhbar...

Langungan kemenangan kedengaran di masjid-masjid dan tv..

subhanallah..alhamdulillah..allahuakbar..



Seperti tahun-tahun yang lepas, kami akan bersiap-siap sejak s
elesai solat subuh untuk menunaikan solat sunat aidilfitri..


Kalau tahun-tahun lepas, siapa yang lambat bersiap, alamatnya kenalah tinggal kat rumah je..tapi kali ini dan seperti tahun lepas, saya dan adik serta mama sempat bersiap dan bersedia untuk menunaikan solat sunat aidilfitri..

pagi-pagi, papa mesti suruh semua siap cepat.
"........ siap-siap cepat.kena pergi awal nie..."

seawal 8 pagi, kami dah gerak ke masjid berdekatan rumah yang diimamkan oleh TG Nik Aziz Nik Mat..waa...ramainya orang..walaupun solat bermul
a jam 9,sedari jam 8 pagi,orang dah bersesak-sesak..tahun nie, dapat saf di dalam masjid..kalau
tahun lepas, saya terpisah saf dari mama dan mek..huhu..t
akbir dilaung sejak jam 8 sehingga mulanya solat..sampai tertidur-tidur bertakbir..

"Assalamualaikum..sebentar lagi,kita akae mulakan solat
sunat aidilfitri..jadi,akan ado 2 rakaat..hok pertamo ado
7 takbir..setiap takbir kito baco subhanallah,walhamdulillah,w
alailahailllalah......."


begitulah setiap tahun..imam pasti mengajarkan atau meningatkan makmun cara solat yang diadakan setahun sekali ini..saya duduk di saf sebelah mama..sayu hati dapat bersama-sama sekali lagi dengan keluarga menyambut lebaran..
Jam 9 pagi,barulah bermulanya solat sunat a
idilfitri..alhamdulillah..
kemudian,disambung dengan khutbah..


Sedikt pengisian yang dapat saya kongsi sewktu khutbah..

Dimulakan dengan anjuran kita beraya pada hari ini adalah suatu anjuran agama.Segala perbuatan kita adalah kerana Allah.Beliau juga menyatakan tentang isu murtad yang semakin meningkat di kalangan umat Islam.Islam di Malaysia mengikut sejarahnya diterima melalui raja.Raja, pada waktu itu
mempunyai pengaruh yang sangat kuat sehingga orang-or
ang bawahan juga menganut agama
Islam.


Sewaktu di Melaka, orang Islam yang datang berdagang bukanlah tujuan utamanya untuk berdakwah tetapi adalah untuk berniaga.Pangisalaman dila
kukan melalui perkahwinan kebanyakkkannya.

Kebanyakan manusia zaman sekarang menanuti agama Islam secara menurut sahaja.kerana keturunan sudah Islam.Apa yang penting adalah sesebuah negara itu diperintah penguasa yang alim agama.Apabila meminpin, biarlah memimpin dengan cara Rasulullah,
Beliau juga menyentuh mengenai pembacaaan Al-Quran.Al-
Quran sepatutnya bukan sekadar untuk dibaca untuk memperoleh pahala tetapi untuk difahami maksudnya.Syarat untuk beriman dengan Al-Quran adalah pertama kita harus yakin den
gan perkara ghaib.Di dalam Al-Quran menceritakan tentang pahala
, dosa, syurga, neraka dan sebagainya yang tak nampak dek pancaindera kita yang terbatas ini.

Itulah serba sedikit perkongsian dari khutbah tahun ini.mungkin ada tambahan isi lagi tapi al-maklumlah, saya manusia biasa yang sering lupa..hehe..


Selepas solat aidilfitri, rutin tahunan, kami akn bersiap-siap ke rumah atok sedara..berkumpul dengan familh belah papa di sana..

waa..best2x sebab ramai budak-budak kecik yang sungguh comel..jumpa setahun sekali, sampai nama pun dah lupa..ada yang saya tak pernah jumpa pun ada..
Tahun nie memang sangat meriah buat saya..walaupun di rumah mek cuma ada family kami..

fried chicken kat kelate

bunga api..wee

kat rumah tok ayah


bersama kak jah di rumah atak saudara

kanak-kanak riang..haha


di rumah tok wan belah mama


Saya beraya di kelantan sehingga raya ke-4.Sempat berpuasa sel
ama 3 hari.Jadi total jadi 7 hari..wohaa..Tahun nie jugak,mak cik saudara saya yang setahun ja tua dari saya bertunang!
Sangat tak disangka..beliau sendiri tak sangka..baru balik dari graduate di UK,kenal 1 bulan lebih,tunang dan akan bernikah beberapa bulan lagi..doakan mereka..waaa..saya memang sangat kagumi perwatakan beliau..seorang muslimah lemah-lembut, bijak dalam berkomunikasi, dan sangat baik..hee..





kereta pak cik dilanggar sewaktu hendak ke ngelae..huhu

airil..si nakal yang pelat..haha

Dan tahun ini juga,saya sempat beraya dengan sahabat sewaktu di sekolah rendah..subhanallah..saya sangat rindukan mereka..walaupun dapat jumpa 2 orang, terubat juga rindu saya..insyaAllah,ada rezeki,nak jumpa lagi..=)


liyana-law,niksyu,madi-medic ukm = netball maniac time primary school

Semua kenangan masih terbayang-bayang di benak fikiran..masak-masak dengan mama di dapur,buat kuih raya dengan along, berdagang di kampung dengan alang, peluk cium dan cubit pipi jihad, pergi bazaar dengan papa, teman adik-adik saudara main mercun, melayan karenah budak2x yang petah bercakap, dan macm-macam lagi..waa..rindunya..

Alhamdulillah..saya panjatkan syukur setinggi-tingginya pada Allah di atas kurniaan yang sangat berharga buat saya..diharapkan saya dapat bertemu dengan ramadhan yang akan datang dan bersama-sama lagi dengan keluarga tersayang..

p/s : berjumpa dengan adik-adik 2011, terasa tua dah..tahun ke-4 sudah..alhamdulillah

p/s 2 :dari pagi sampai ke malam beraktiviti di bandung dan nangor..hidup busy sebagai muslim
dan pelajar di bandng adalah pilihan saya..

p/s 3 : proposal thesis sudah berjaya dibentang..sekarang tengah pening pikir dana untuk start
thesis..ada sape2x nak sponsor?hehe..

No comments:

Post a Comment