Tuesday, September 6, 2011

..dah nampak anak bulan ke?..


..Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Sehari sebelum lebaran

Lokasi : rumah mek dan tok ayah sebelah papa

Lokasi spesifik : dapur



Waktu : pagi sampai petang

Dari pagi lagi, saya, alang, mama dan mek(nenek) sudah mula berperang di dapur.Tahun nie, family along, family kimi ( abg saudara ), family adi (abg saudara ) dan family cik nen ( adik kepada papa ) tidak dapat pulang beraya.masing-masing beraya di sebelah pihak isteri dan suami.Tinggallah kami yang bujang-bujang ni ( bukan semua la bujang..hee..)



nasi ketupat instant..hee


Selalunya pengumuman raya di buat 2 hari sebelum raya, tapi sampai hari ini, masih belum ada pengisytiharan dilakukan.

sewaktu di dapur

Angah : uncle, jadi ke raya esok nie ?
Uncle : tak tahu la..tu la, selalu dah buat pengumuman 2 hari sebelum raya..kalau tak nampak
anak bulan,ikut hisab la..

lalu..uncle ke depan bertemu papa dan menanyakan hal yang sama..

dan sempat jugak text along yang berada di pahang ,


along..esok jadi raya ke?dah start masak2x ke?

along reply

along pun tak sure.tapi kat sini dah siap rebus ketupat, masak rendang,..n.bla..bla..
saya masih belum berpuas hati..

angah : mek,esok jadi ke raya? nie dah start nak masak nie
mek : tak pe..jadi ke tak jadi,kita masak hari nie..nanti kalau esok raya
dan kita tak masak lagi,
tak tidur malam kang malam nie..(dialih bahasa dari slang kelate)
angah : betul jugak..(angguk2x setuju..)

dan kami pun mula lah memasak rendang ayam, kuah kacang, nasi ketupat ( tahun nie beli yang instant,mudah dan cepat ), kek coklat dan sebagainya.itulah menu rutin setiap kali menyambut lebaran di kampung..tiap-tiap pagi raya sebelum pergi solat raya, kami semua pasti akan breakfast dengan menu ini..kira tradisi la..


ni kuah rendang yang masih belum masak



perasan tak kuali nie diperbuat dari tembaga?berat woo..
kata papa : ni turun temurun ni.
tapi memang banyak barang antik pun kat rumah mek..hehe

haa..ni bahan2x nak buat tapai a.k.a tape..ni pun makanan tradisi di kg saya.

wah..serius penat..nasib baik ada adikku tersayang,alang yang sangat hebat dalam bab-bab menghidupkan api arang..harapkan saya, sampai esok la tak siap rendang..hehe..

selepas berbuka dan menunaikan solat maghrib, saya duduk di depan TV berseorangan.Yang lain masih di dapur menikmati juadah berbuka ( mereka solat dahulu sebelum makan berat..).

".....saya...dengan ini mengisytiharkan bahawa esok,selasa 30 ogos 2011 adalah tarikh 1 syawal.......selamat menyambut aidilfitri, maaf zahir dan batin.."

alhamdulillah,esok raya..wohaa~...

gembira ke sedih eh ?

saya gembira sebab saya berjaya melaksanakan beberapa list target Ramadhan saya dan bersyukur sebab masih di beri kesempatan menyambut lebaran bersama orang-orang yang disayangi..

saya sedih sebab Ramadhan dah pergi dan sempatkah saya bertemu dengan ramadhan yang seterusnya ? ..huuuu...

...bersambung




No comments:

Post a Comment