Friday, October 7, 2011

..mari..

..Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Sejak kebelakangan ni, banyak perubahan yang dapat kita lihat pada artis-artis di tanah air, Malaysia.Ramai yang telah disentuh hatinya oleh Allah sehingga ada yang berubah 360 darjah, menjadi seorang yang soleh dan solehah.Suatu perubahan..yang diharapkan terus istiqomah dan kuat dalam penjalanan dakwah..selamat berjuang saudara-saudaraku..

Teringat saya tentang perubahan diri sendiri dan sahabat-sahabat yang lain yang berlaku beberapa tahun yang lalu..Diri sendiri bermula sewaktu persiapan A level sebelum menjejak kaki ke bumi Wali Songo ini..Hati disentuh untuk dekat dengan Islam, suka kepada kegiatan-kegiatan Islam, mendengar lagu-lagu cinta suci Allah dan Rasul, dan sebagainya.Tetapi,waktu itu kekuatan menangkis anasir-anasir jahiliyah masih belum bisa disingkir dalam hidup.sehingga sampai di bumi Indonesia..

3 tahun yang lepas...
"jomlah masuk IMAN (Islamic Malaysian Association).." Cik K

"ha?masuk IMAN? ish..tak mau lah..tak layak lah..buat ape..?"cik S

"kenapa tak layak pulak? IMAN tu platform kita nak berdakwah..bukannya satu tujuan..mudah kita nak gerak.." Cik K

"hmm...fikir dulu..sape lagi?"cik S

berfikir punya berfikir, saya akhirnya bersetuju untuk join IMAN..

berasa tidak layak?
ya

berasa mahu tarik diri?
ya

berasa tertekan?
ya

saya pasti dan yakin, tidak masuk persatuan tidak bererti saya tidak boleh berdakwah..
saya pasti dan yakin, saya tidak layak kerana ilmu saya masih sangat kurang..
saya pasti dan yakin, saya bukanlah baik sangat pun..wawa..

namun,
saya bina kekuatan dari semasa ke semasa
saya berubah dari 1 peringkat ke peringkat yang lain.
kenapa saya berdakwah?
awalnya, saya merasakan ini adalah kewajipan saya.menyampaikan dan disampaikan.ini peranan saya sebagai khalifah.

namun,
apabila saya menyusuri sirah Rasulullah dan para sahabat, saya merasakan saya harus meneruskan perjuangan para nabi dan sahabat.
Saya malu untuk berjumpa Allah dan para rasul jika saya tidak berjuang di jalan ini.
Betapa Rasulullah mendapat tentangan hebat sewaktu berdakwah.
Betapa para sahabat berperang dan syahid mempertahankan Islam

Jadi,
jika bukan kita generasi sekarang yang meneruskan perjuangan ini,siapa lagi?
Tak rasa rugi ke kalau Islam suatu hari sehebat empayar Islam zaman Madinah,Umayyah, Abbasiyah dan sebagainya,kita bukan salah 1 penyumbangnya?




ukhuwah fillah..



Merasa tidak layak?
Itu sentiasa bermain di benak fikiran saya.
Kadang-kadang rasa nak tarik diri je,
Saya bermula usrah di KTT.Sewaktu di sekolah, saya tidak tahu apa itu usrah? tidak pernah ada usrah dalam hidup saya.
Setiap kali ingin menyampaikan, sehingga sekarang saya masih rasa sangat kerdil..terlalu banyak yang saya tidak tahu.
Tapi saya ingin perjuangan saya ini menjadi perdagangan yang terbaik untuk akhirat saya nanti.

Saya tidak hebat dalam berkata-kata
Saya tidak hebat dalam menulis blog
Saya tidak sempurna sebagai manusia

Tetapi saya sentiasa dan insyaAllah akan terus berharap pada Allah
membantu perjuangan saya, mensucikan hati saya, tetapkan saya sentiasa di jalan lurus.
Saya ingin membantu diri saya dan sahabat-sahabat yang lain
Dan saya mencari lebih ramai lagi orang-orang yang ingin ikut saya berjuang..=)

Pagi tadi, saya terbaca sebuah buku yang menceritakan 6 tokoh Mursyid Am Ikhwanul Muslimin.salah seorangnya adalah Hasan al-Banna.
Di pejabat salah satu cabang Ikhwanul Muslimin, seorang ketua ditempatkan untuk menguruskan pentadbiran di cawangan tersebut.Saya berikan En A.Tiba-tiba, datang seorang petugas baru yang ditempatkan di pejabat tersebut, En B yang mempunyai ilmu yang lebih tinggi berbandung En A.Dan En A merasa tidak layak, lalu berkata :

En A : En B..anda lebih layak untuk memikul amanah sebaga ketua di sini.Silalah ambil jawatan
ini..
En B : Eh..kenapa saya? Kamu lebih kenal dan tahu orang-orang di sini..kamu teruskanlah
berada di tempat kamu sekarang

Dan terjadilah sedikit perselisihan pendapat di situ lalu berita ini sampai ke Hasan Al-Bana

Hasan : Kenapa kamu ingin menyerahkan kepimpinan kepada En B?

En A : Dia lebih banyak ilmu dariku

Hasan : Baiklah.anggaplah En B menerima jawatan sebagai ketua di sini.Dan satu hari, En B
melakukan kesalahan dan melakukan kekeliruaan, Siapa yang nak betulkan dan
luruskan dia sedangkan ilmu kamu masih di bwah ilmunya ? Jadi,tetaplah di posisi
kamu sekarang, dan bila kamu buat salah, dia akan meluruskanmu.Bukan ke ini lebih
baik dan benar?

En A : Ya,insyaAllah.

selesai sudah masalah.

so, anda bisa.

Kurang ilmu, carilah ilmu
Kurang baik, jadilah baik
Jalan taqwa ini tidak mudah
Seperti kata sahabat nabi, ia ibarat kita melalui tempat yang banyak berduri.Kita harus berhati-hati dan teliti apabila berjalan.
Tidak mudah tetapi tidak mustahil.

Takut hilang kawan?
Takut hilang berfesyen?
Takut hilang hiburan?

Islam tidak melarang semua itu, tetapi Islam menyediakan yang lebih cantik dan sesuai dengan fitrah kita..
jom kita sama-sama mengejar redha Allah..
Wallahualam..

p/s : 2, 3 hari ni ramai yang bercerita tentang nikah, kahwin, calon suami isteri, kahwin time belajar dan PERMAI tahun ini tentang baitul muslim..huhu..

p/s 2 : saya mencari-cari sesuatu yang menyentuh hati..Allah...

2 comments: