Monday, November 5, 2012

till we meet in Jannah, insyaAllah

Rabu tanggal 24 October 2012, sedang aku menunggu giliran untuk exam mini c-ex di deparmen obstetrik dan ginekologi, aku mendapat panggilan dari oppa..

"assalamualaikum angah.. angah ada cuti tak raya haji ni? balik la..try balik..biar papa beli tiket.."

"kenapa pa ? angah tak tahu la dapat cuti ke tak.."

sebenarnya aku memang dah beli tiket, plan untuk berhari raya dengan keluarga tersayang..cuma aku rahsiakan untuk memberi kejutan untuk oppa dan omma

" mama tak sihat sangat ni.. ye lah..takut apa-apa jadi..angah balik ye..ye lah..doctor pun cakap dah tak de treatment untuk mama "

sejurus waktu itu juga, air mata aku berjujuran..sebenarnya oppa dah pernah emailkan dekat aku resume sakit mama..ovarian cancer stage 3 A metastasis to lung.. tapi aku masih yakin dengan kuasa Allah atas akan sembuhnya sakit ma..

"kenapa dengan mama? mama ok tak ? " suara aku bergetar bertanyakan soalan itu.

"laa...angah jangan la nangis..mama tak ape la..cuma papa nak angah balik..bagi semangat kat mama.."

"ok pa..nanti angah bgtaw macam mana " aku menamatkan perbualan kami dan sms along.

dan akhirnya papa tahu jugak kejutan kepulangan aku.

oppa dan ck ann (aunty) sms..

..jangan risau kat mama ye.balik je la ikut plan.mama ok la.exam dulu ea..

aku berencana untuk pulang malam rabu tu juga..walaupun tiket seharusnya pada khamis malam..tetapi  disebabkan aku oncall pada malam itu plus aku exam esok hari plus passport tak siap lagi, aku tundakan kepulangan ke tanah air mengikut yang direncanakan.

khamis, 25 october 2012

paginya selesai exam..berjalan lancar alhamdulillah..

flight agak delay tapi alhamdulillah aku sampai di tanak air kurang lebih 12 am 26 october, jumaat..

dari airport aku langsung ke hukm, berencana untuk menemani mama malam itu bersama alang ( adik )..

aku tiba di HUKM kurang lebih jam 1 ++ pagi..

melihat keadaan mama terlantar di atas katil..ya Allah..ujian apakah ini?

mama tersangat kurus..tachypnea..mata tertutup rapat..

lemah seluruh badan..

terus merapati mama..

berbisik ke telinganya..

.." mama...angah dah balik nie,,mama bangunlah.. "

air mata tidak dapat disekat lagi

balasan dari mama hanyalah..  "..haa.."

tapi mata tertutp rapat

tidak jemu bacaan yassin aku ulang

nurse di situ langsung ke aku..

.." dik.. ajar mama mengucap..bisik kat telinga mama..suruh mama mengucap..tadi ayah adik dah ajar mama mengucap..mama dah ikut.. adik kena kuat ye"

Ya Allah.. kuatkah aku ?

monitor yang memantau tanda-tanda vital mama makin hilang mencari..

aku terus disamping mama..aku terus mencium tangannya yang sangat kurus..terus dan terus berharap keajaiban berlaku..aku boleh menyambut eid adha bersamanya..

sekitar jam 4am +, aku terus bacakan yassin ditelinganya..

tiba-tiba..pernafasannya semakin lambat...semakin perlahan..dan...

aku menjerit memanggil nurse

..".kak!..mama apnea.."

aku terus memanggil mama..

dan akhirnya, mama pergi meninggalkan kami sekitar jam 4am +, Jumaat 26 october 2012 bersama 10 zulhijjah..

ya Allah.. benarkah apa yang terjadi ini?

aku kehilangan peneman sms sewaktu suka dan duka ?

aku kehilangan pemberi resipi terhebat di dunia ?

aku kehilangan teman bicara sewaktu senang dan susah ?

aku kehilangan punca semangat perjuangan di dunia ini ?

ya Allah..kuatkah aku dengan ujianMu ini ?

ak tahu aku harus terima kenyataan ini..mama telah pergi buat selama-lamanya..

kesakitan yang ditanggung hampir 3 tahun lebih berakhir sudah

namun semangatnya melawan penyakitnya dan tidak pernah putus asa menjadi inspirasi hidup aku

ye..mama telah pergi

namun kenangan bersamanya tidak pernah pudar dalam ingatan

moga doa akan terus aku panjatkan buat insan yang paling aku sayangi dan cintai setelah Allah dan RasulNya

belum sempat rasanya aku membalas jasanya

belum sempat dia menunaikan impian menunaikan  haji pada tahun hadapan

namun apa yang aku sangat syukurkan

aku sempat berada di sampingnya saat nyawanya di cabut

aku sempat memandikan, mengkafankan dan solatkan jenazahnya..sehingga dikebumikan..

aku harus kuat..!

demi oppa..demi along, alang, dan jihad..

dari Allah kita datang, hanya kepada Allah kita kembali..

till we meet in Jannah, mama insyaAllah

sungguh, aku rindu...






p/s : ketakutan yang paling aku takut adalah kehilangan mama..dan Allah cabut rasa takut itu dengan menganbil mama..ya..!  ada hikmahnya..

p/s 2 : semoga dengan kematian ini mengingatkan kita yang masih hidup ini...



No comments:

Post a Comment