Thursday, January 5, 2012

..do believe..

Hari ini adalah hari keempat final exam tapi dah sangat exhausted..hari-hari ada paper..biasanya kalau tengah-tengah exam nie pasti datang symptoms macam headache la, craving for choc la, coffee everyday with sydrome tidur terlampau sampai pening-pening..okae

Hari pertama merupakan SOCA atau oral test..kami perlu menghafal 11 cases from tropical medicines (berkaitan dengan penyakit-penyakit berjangkit dan selalu dekat kawasan tropic macam denggi, malaria, typhoid n etc) dan 10 cases from family medicine.Family medicine actually system baru dan kami batch pertama yang merasmikan system nie..Family medicine memang sangat banyak facts dan lebih kepada bagaimana kita handle dengan masalah emotional, behaviour and paling penting management patient..tapi bukan setakat patient tetapi dengan keluarga-keluarganya sekali..

Untuk soca kali ini, ada 4 case yang saya tidak hafal dengan sebaiknya..2 cases from trop med dan 2 cases from family medicine..dan saya sangat berdoa supaya saya tidak mendapat case family medicine..terutama 2 cases yang saya sempat lihat pada hari soca..




Persiapan kali ini lebih santai berbanding sem-sem lepas..saya pun tak tahu kenapa..hati saya lebih tenang, siap boleh makan before dikuarantinkan, dan membaca dengan santai..alhamdulillah..

okae..tibalah turn saya (which is group second last seperti biasa) untuk mendapat case dan membentangkan case di hadapan 2 dokter..jeng..jeng..jeng..teka saya dapat case apa? hahahha..

saya dapat case family medicine iaitu cervical cancer di mana case tu adalah salah satu dari 2 cases yang saya abaikan tu..waaaa....macam-macam perasaan yang bermain dalam hati saya waktu tue..`macam mana nie?matilah aku..malunya nak bentang apa kat dokter? sure fail nie..` berpeluh-peluh saya menulis presentation dalam mahjong paper tu..1st time mahjong paper yang digunakan hanya 3 dan sempat termenung sebab tak tahu nak tulis apa dah..

sebenarnya, saya bukan tak nak hafal case tu tapi saya tak sempat..saya balik malaysia for good masa discussion case tu..so,tak de idea sangat la..dan dengan muka ala-ala confident, saya membentangkan case tu dihadapan 2 dokter dari public health department..saya menggoreng dengan sedapnya sesuka hati saya dan sambil buat muka comel kat depan dokter..hehe..

Tibalah masa untuk doc memberitahu markah setelah selesai pembentangan..

Kedua-dua dokter sangat baik dan best! Dia menerangkan kepada saya apa kepentingan family medicine..`u need ti study more deeply about family medicine..this is a new system but is very important..u will need to not just focus about the disease of the patient but it includes how u handle the patient`s family...n.bla..bla..so,do u have any comment on your performance`..dengan segan-segan saya menjawab,`no doc..im still nervous..`wawawa...

Dan alhamdulillah, syukur sangat-sangat, saya lulus soca terakhir saya nie..syukur sangat2x..Allah telah melembutkan hati para dokter nie untuk meluluskan saya..rasa macam nak nangis sambil golek-golek..mereka sangat baik dan always senyum kat saya..subhanallah..




Saya teringat tentang pengisian pendek yang diberikan oleh ust S, tenaga pengajar yang mengajar kami kelas tahsin..selalunya kelas tu memang hari sabtu..tapi disebabkan `sibuk`  belajar, kami lupa untuk hadiri kelas tersebut sampai la hampir pukul 1pm, sahabat saya sms..`kelas tahsin pkul 1..maaf,terlupa..`..waktu tu biasa la, hati mesti berkata..`eh..nak g ke tak nie..nak exam ni..soca isnin ni,xabh bce lagi nie..`dan akhirnya dengan izin Allah, kami berenam ke pergi ke kelas tersebut..

Nasihat ustaz lebih kurang macam nie la..

ustaz cerita pasal ade seorang  hamba Allah nie..masa tu nak dekat exam dah..sehari sebelum exam..dia seorang yang sangat aktif..dan aktiviti dia semuanya demi kepentingan orang lain dan beliau banyak tolong orang..pada malam before exam, ditakdirkan die terlelap sewaktu belajar sebb penat sangat di siang hari membuat aktiviti-aktiviti kebajikan..dan dengan pertolongan Allah, dia dapat menjawab soalan exam dengan baiknya..subhanallah..

dalam sehari-hari kehidupan kita nie, kita sebenarnya ada banyak masa lapang..untuk buat baik tu,kadang-kadang kita rasa macam tak de masa..busy dengan ini la,sibuk dengan itu la...tapi selalunya, orang yang betul-betul memanfaatkan masa dengan baik, dia tidak akan pernah berkata TIDAK untuk membuat kebajikan dan kebaikan..subhanallah..

Sungguh terkesan dengan nasihat ustaz  dan memang ada benarnya..kita selalu kata kita busy dengan exam, kita sibuk dengan assignment, tapi cuba kita tengok, berapa jam dalam sehari kita tidur? masih ada masa nak bukak facebook? masih ada masa nak tengok movie or cerita korea sekejap?

Manusia bila dia tidak mengisi masa dengan kebaikan, maka dia akan mengisi masa tersebut dengan keburukan..hmmm..nasihat buat diri sendiri jugak..huhu..

-semoga bermanfaat-

p/s : palliative care in family medicine..it reminds me of someone i loved the most after Allah and Rasul...

p/s 2 : new year, same resolutions like last year..huhuhu..

p/s 3 : tired-saturated-2 more weeks to go...semanagt!..Allah..

4 comments:

  1. bunyi mcm seram je 2 more weeks to go...tp tinggal osce ngan compre je kot..hehe..xpe2, kte prlu truskan semangat!! muax!

    ReplyDelete
  2. bella billa : haha...orang tu dapat osce on the first day..all the best dear..hehe

    iamme: =))

    ReplyDelete
  3. Br baca~
    :p
    Esok osce!

    Fuh,masatu mmg memberontak xnak pegi (huahua) tp tekan butang pause, doa istikharah n akhirnya endingnya is history... tp mmg terkesan dgn apa ustaz tu cakap... dan sgt2 menenangkan jiwa yg resah hehe..alhamdulillah..

    meh nak kasi hadiah-
    http://www.youtube.com/watch?v=qflrhYkYgjs&list=FLiSHZHRg9aHL4Q6fdk_Ve9w&index=1&feature=plpp_video

    ReplyDelete