Wednesday, February 16, 2011

..kembali..

Assalamualaikum..

Sudah hari ke-3 berada di Jatinangor selepas pulang bercuti di Malaysia.Cuti yang pendek cuba di isi dengan sebaiknya.So,nak share sikit apa sahaja yang telah dilakukan sepanjang cuti dan kesimpulan dan pengajaran yang boleh di ambil.

1.Pergolakan yang berlaku di Mesir menjadi bualan hangat juga di kalangan rakyat Malaysia.Dan hari peletakan jawatan Hosni Mubarak,saya berada di Malaysia.Terkejut,lega,musykil..macam2 rasa..

2.Pernah membaca blog seorang hamba Allah yang membandingkan antara peniaga Muslim atau Melayu dan nonMuslim.Beliau membuat kesimpulan bahawa peniaga non-Muslim lebih mesra pelanggan dan tahu menjaga hati pelanggan.Dan saya cuba di Malaysia.Ya,perkara ini benar.Kebetulan atau tidak,saya pun tak tahu.Sempat ke sbuah restoran untuk order makanan.Boleh pulak orang yang ambil order tu mengambil pesanan dengan memakai mask(oi...tak dengar la apa kau cakap!!)sehingga dia terpaksa mengulang soalan dengan muka yang masam dan malas nak layan.Perkara yg lebh kurng sama terjadi 2 kali.Sempat menemani mama ke pasar,dan auntie nie sangat2x mesra melayan pelanggan dan sempat bergurau dan disertai dengan senyuman manis..haih..apekah...macam mana nak maju nie??

3.Mendapat jemputan perkahwinan dan berita pertunangan sahabat2x dan cousins..waa..macam best je,n bertuah je..tapi bila2x fikir,saya membuat kesimpulan,im not ready yet..saya masih mahu berada di sisi mama..=)

4.Family vacation di Port Dickson selama 2 hari 1 malam..menikmati keluasan laut,ketenangan hembusan angin yang mendamaikan..plus,bersama keluarga tersayang,cukup membuat hati tersenyum..thank you Allah.



suprise belated birthday...


5.Sehari sebelum pulang ke Bandung,terdengar di radio IKIM.fm bahawa JAKIm akan membanteras sebarang sambutan yang berkaitan dengan Valentine`s Day oleh orang Muslim..sekali ditegaskan,buat orang Muslim..jadi,tiada masalah rasanya di situ..walaupun ada sebahagian yang mengatakan bahawa ianya bukan upacara keagamaan,tapi kita memandang kepada apa yang selalunya dan pasti berlaku which is MAKSIAT,people!

6.Sempat mendengar ceramah di surau berdekatan rumah yang membicarakn tentang Zikrul Maut. Ceramah ini sebanrnya sambungan daripada kitab(xingat kitab apa) yang diadakan tiap-tiap minggu.Kesimpulan yang boleh di buat,jangan kita biarkan diri kita sentiasa lagho atau leka dengan masa yang di beri.Daripada setengah jam kepada 1 jan kepada 4 jam dan seterusnya.Kita harus cepat sedar.Lagi,perbanyakan senyum sebab nabi suka senyum.Senyum kita mampu membina hubungan persaudaraan yang baik.Mampu menggembirakan orang.Ustaz ada juga menyentuh sedikit tentang bolehnya kita bergurau sesama kita tapi tidak melampai batas.

7.Terpaksa membatalkan niat untuk menghadiri reunion bersama teman-teman lama sekolah rendah..tak de rezeki la..insyaAllah,kita jumpa raya nanti eh..maaf bangat ya!..=)

8.Lesen memandu masih belum mati..apa lagi,ambik kesempatan la..tapi co-pilot disebelah(alang) asyik menjerit-jerit sebab banyak kali saya hampir melanggar kereta orang..(bukan salah saya ye..=p)..lagi pula,memang pemandu-pemandu kat Msia banyak yang kurang sabar..haih..

9.Sempat mencuba 2 resipi.Muffin choc chips dan apple pie.Mendapat lulusan kepujian di beri oleh my little brother,Nik Muhammad Nur Jihad..die memang pengkritik masakan saya..sebab kalau tak sedap,dia honest sangat,dan cakap tak sedap..

Pulang ke tanah air selama 5 hari memang sangat-sangat sekajap.Gembira,sedih,sayang,suka..macam-macam perasaan bercampur..Menatap wajah papa dan mama selama 5 hari belum cukup untuk mengubat rindu selama setengah tahun..Berbual dengan mama dan adik-beradik yang lain,tidak pernah habis ceritanya..menziarah jiran-jiran lama belum sempat semuanya..cukup singkat waktunya..

Semoga cuti kali ini dapat menjadi penguat semangat untuk meneruskan kehidupan berbaki 6 bulan sebelum pulang untuk leberan..walaupun masih lama,ada yang sudah beli tiket..=p

p/s :minggu pertama kelas yang memenatkan..tutor,letc,assignment lab,n etc..kembali busy..jom kembali busy!..

p/s 2 :sedang cuba untuk mencari booster bagi menaikkan kembali semangat berjuang..huuhuhu

No comments:

Post a Comment